De eerste week in Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marcella Sekanyana- van der Velden - WaarBenJij.nu De eerste week in Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marcella Sekanyana- van der Velden - WaarBenJij.nu

De eerste week in Rwanda

Door: Marcella

Blijf op de hoogte en volg Marcella

01 Mei 2009 | Rwanda, Kigali

Hoi allemaal,

Hier het eerste bericht van mij vanuit Rwanda. Na een vliegreis van 7,5 uur kwam ik aan op het vliegveld. Nadat ik met de bus naar de terminal werd gebracht en mezelf melde bij de imigration office (douane), kon ik wachten op de bagage. Al snel kwam mijn koffer maar ik mistte de trolley. Die had ik moeten inleveren omdat ik te veel handbagage had. Na nog wat langer wachten en toen inmiddels iedereen was vertrokken ben ik maar eens gaan kijken en navragen hoe het zat. Ik ben naar een medewerker gegaan en verteld dat ik bagage miste.
Waarop die man heel vriendelijk zei: Weet je het zeker??? Ja ik wist het heel zeker, mijn trolley was er niet bij. Dus we besloten een rapport op te maken en af te wachten. Maar wat gebeurde er nu, ineens uit het niets kwam er een man terug lopen en bracht mijn trolley terug. Hij had de verkeerde meegenomen. Ik natuurlijk helemaal blij.
Eindelijk kon ik weg en liep ik Eric tegemoet. Het was een vrolijk weerzien ook al regende het behoorlijk.
Al snel zag ik dat er veel was veranderd in de stad. De wegen waren verbeterd, er is begroeiing tussen de wegen. De taxi standplaats is vernieuwd. Aangekomen bij het huis, wachten daar Jeaninne het zusje van Eric en zijn oma. Het leek wel een feestje.
Na een heerlijke maaltijd hebben we foto’s gekeken en natuurlijk heel veel gepraat.

Na een goede nachtrust stond ik de volgende dag weer fris op, in de morgen heb ik mijn koffer maar eens uitgepakt en later die dag ben ik voor het eerst gaan kijken bij het ziekenhuis. Daar had ik een afspraak met de director of nursing. Aangekomen bij haar kantoor trof ik alles aan behalve de juiste dame.Er werd mij verteld dat zij weg was om een patiënt te zien. Tja zo gaat het in Afrika he, de mensen leven niet echt op tijd.
Maar wat ik kan zeggen over het ziekenhuis is dat het er erg schoon uitzag, netjes en beveiligd. Zonder jezelf te melden kom je er echt niet in. Mijn eerste indruk van het ziekenhuis was goed, en ik denk dat ik daar met plezier zal werken.
Maandag om half 10 moet ik me melden bij het ziekenhuis waar ik een rondleiding zal krijgen en dan gelijk aan de slag kan gaan.

Deze week is een beetje relaxed, wat reizen door de stad zodat ik zo snel mogelijk leer waar ik de taxi kan pakken en waar ik bijvoorbeeld het beste eieren,vlees of brood kan halen. Niet overal vind je namelijk even goede producten.
Verder heb ik nog niet echt iets spannends beleefd, ik ben even de stad in geweest waar ik altijd met volle teugen geniet van de gezellige drukte. Er is een nieuwe supermarkt gebouwd en daar heb ik even een kijkje genomen, het was net of ik in Nederland was want werkelijk alles is er te vinden van muesli tot shampoo. Best grappig want je zou verwachten dat het allemaal prijzig is maar het viel me reuzen mee.
Natuurlijk kwam ik nog wat oude bekende tegen dus we hebben gezellig nog even wat gedronken op het terras.

Vandaag is het Koninginnedag en heb ik mijn oranje shirt aan, want ja ook hier in Rwanda vieren we Koninginnedag. Vanavond zal er bij de Nederlandse ambassade een receptie zijn waar ik misschien wel even een kijkje ga nemen. Als je je meld bij de NL ambassade wordt je namelijk op de hoogte gehouden van de activiteiten in Rwanda.
Nu ga ik op weg naar de stad, en even langs de school van Eric en wat spullen halen want vanavond is mijn beurt om te koken. Macaroni!!!!
Ooh ja afgelopen avond liepen Eric en ik terug van de supermarkt en het was al een beetje donker, ook al is het nog maar 18 uur. Stonden we even te kijken bij een ceremonie en jawel hoor we kwamen in contact met de eerste zakkenroller. Hahaha klinkt misschien raar maar goed ik had hem door en al snel passeerde hij ons, zonder buit. Het is en blijft Afrika.

De afgelopen dagen zijn er al een aantal familieleden op bezoek geweest om gedag te zeggen. De Nederlandse thee wordt dan ook sterk gewaardeerd. Ik krijg regelmatig de vraag wanneer mijn eigen familie nu eens langs komt hier in Rwanda. Iedereen is benieuwd naar hen en ja het is natuurlijk ook wel bijzonder he.
Verder gaat alles hier zo zijn gangetje, de temperatuur is goed, gisteren was het erg heet voor de tijd van het jaar. Maar in de avond werd ik verrast door een behoorlijke regenbui.

Op dit moment gebruiken we draadloos internet maar het werkt niet helemaal goed, gisteren al driekwartier zitten wachten bij een service kantoor in de hoop dat hij het zou doen maar nee, beetje jammer want ik heb er flink voor betaald. Morgen ga ik gewoon weer eens langs. Want voor ongeveer 20 euro verwacht je toch wel iets.
Volgende keer zal ik proberen wat foto’s te plaatsen..

Tot snel,
Marcella






  • 01 Mei 2009 - 14:25

    Anika:

    Leuk om je bericht te lezen.
    En is de macaroni gelukt?Ik zal het verhaal wat we net op msn hadden, wel even afmaken. Hou je mail dus in de gate ;)
    Liefs An

  • 01 Mei 2009 - 16:14

    Joyce Alias George:

    Leuk om zo je eerste ervaringen te lezen.
    Ik hou je site in de gaten.
    Geniet ervan meid!!!
    X joyce

  • 01 Mei 2009 - 18:27

    Peter En Bets.:

    nou leuk hoor cellie om je ervaringen te lezen geniet er maar lekker van.Liefs peter en mammie

  • 01 Mei 2009 - 19:58

    De Boogaardjes:

    Hoi Marcella

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je daar allemaal uitspookt!

    Groetjes aan Eric.

    XXX Paul,Ella,Fleur en Femke


  • 02 Mei 2009 - 07:06

    Margaretha:

    Hoi Mars,

    Wat fijn dat je goed bent aangekomen en dat het ziekenhuis er netjes en beveiligd uitziet!

    Ik hou de site in de gaten, geniet ervan en suc7 met werken!!

    Groet, Johan en Margaretha

  • 02 Mei 2009 - 08:18

    De Zwartjes:

    Hoi Marcella,

    Hebben net je berichtjes gelezen.Spannend allemaal hoor,maar je voel jezelf daar al helemaal thuis volgens mij.Succes maandag op je eerste werkdag en geniet nu nog van je vrije dagen.We blijven je volgen.

    Liefs Teun Ria Patricia Romano

  • 03 Mei 2009 - 15:22

    Marijke:

    hoi marcella, leuk dat ik je zo nog een berichtje kan sturen terwijl je aan de andere kant van de wereld bent.
    Fijn dat je het er goed hebt en ik hoop dat je weer volop geniet.
    Ik zal je verhalen in de gaten houden en zeker lezen.
    groetjes aan Eric en zijn familie van....
    Marijke en de rest.
    bye bye

  • 03 Mei 2009 - 18:33

    Gerda:

    Hoi Marcella, veel suc6 morgen in het ziekenhuis en ik wacht op je eerste foto's!
    groetjes van ons allen

  • 03 Mei 2009 - 19:18

    Yvon:

    heb net je belevenissen gelezen. leuk om je zo te kunnen volgen.nou veel succes met werken en geniet ervan. gr yvon

  • 06 Mei 2009 - 06:48

    Gert En Stieneke:

    Lieve Marcella,
    Spannend allemaal, maar in Nederland komen nog wel gekkere dingen voor toch?? En jij,met Eric aan je zij zal het goed komen. Wij wensen jullie nogmaals een hele goede tijd toe en doe voorzichtig!!!
    Dikke knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcella

Actief sinds 24 Maart 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 16699

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Working at Kibogora Hospital

28 April 2009 - 28 Juli 2009

The Rwandan adventure

Landen bezocht: