Vakantie - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marcella Sekanyana- van der Velden - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marcella Sekanyana- van der Velden - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Marcella

Blijf op de hoogte en volg Marcella

16 Juli 2009 | Rwanda, Kigali



Hoi Allemaal,
Hier een nieuw bericht van mij. Zoals jullie weten heb ik nu vakantie en daar geniet ik erg van ondanks dat Eric gewoon school heeft. Dat is wel jammer maar gelukkig heeft hij niet altijd lange dagen dus zo hebben we toch nog onze tijd samen. Inmiddels zijn Eric zijn twee jongere broertjes Aimable en Michael ook thuis gekomen om vakantie te vieren. Het huis is nu echt helemaal vol, wel gezellig maar soms ook best wel druk. Verder gaat alles goed, afgelopen weekend een dag heerlijk aan het strand van Gisenyi gelegen. Ja Rwanda heeft een strand ondanks dat het niet aan de zee ligt. Rwanda heeft namelijk een groot meer, het Kivu meer. Dus al vroeg in de morgen vertrokken we, om 5 uur de eerste taxi gepakt naar het busstation om daar de eerste bus van 6 uur richting Gisenyi te halen waar we dan ook rond 9 uur aan kwamen. Daar hebben we heerlijk genoten van de zon en natuurlijk heerlijk gezwommen. Aangezien de families hier groot zijn en Eric dus ongeveer wel in alle hoeken van het land familie of kennissen heeft hebben we aan hen ook nog een bezoekje gebracht. Daar een heerlijke lunch gehad, een gebakken vis vers uit het meer met een heerlijke salade, daar heb ik erg van genoten. Aangezien ik erg van eten houdt is dat wel voor mij wel gelegd, alleen wat de vis natuurlijk niet gefileerd zoals je hem bij ons in de winkel koopt. Maar gelukkig weet Eric wel raad met zo’n vis dus al snel kon ik er van peuzelen.
Op de terugweg nog even door het plaatsje gewandeld, aan het eind van de middag is de zon niet meer zo warm dus dan kan je wel wat gaan wandelen. Ik dacht altijd dat Gisenyi een behoorlijke plaats was maar dat is dus helemaal niet zo. Het is een klein plaatsje en ligt eigenlijk tegen de grens met Congo aan. Het strand grenst aan het strand van Goma, de plaatst die veel in het nieuws is geweest en waar het zo onrustig was. Van de soort oorlog of van de gevechten daar heb ik geen sporen gezien. Congo oogt heel rustig maar nog steeds is er daar gerommel, gerommel vanwege de vele grondstoffen en het goud dat je volgens de verhalen zo op straat kan oprapen. Geen idee of het waar is want dan praat je over het binnenland van Congo, dat zo ontzettend groot is.
Op de terug weg een wandeling gemaakt langs de grens en met uitkijk op een nog steeds actieve vulkaan in Democratische Republiek Congo, voor mij de eerste keer om dat te zien. De rook uit de vulkaan en in het avondlicht was de lucht mooi gekleurd.
De terugreis verliep wat anders dan gepland, aangekomen bij Ruhengeri waar de bus stopt en je een zeer mooi uitzicht hebt op de vulkanen in Rwanda, dit is ook de plaats waar de gorilla’s zitten. De gorilla’s van de film gorilla’s in de mist. Erg mooi want zo dichtbij had ik die vulkanen nog niet gezien.
We vertrokken daar zonder enige problemen maar op weg terug naar Kigali raakte de bus iets. We hoorden een behoorlijke knal en de chauffeur dacht lekke band maar dat was het niet, misschien toch een beest geraakt maar doordat het donker was hebben we niets gevonden. Later werden we aangehouden door de politie, bleek de chauffeur geen rijbewijs te hebben. Nou ja die was ingenomen tijdens de vorige aanhouding omdat hij met te hoge snelheid reed. Na een kleine 15 minuten konden we gelukkig onze reis vervolgen, maar de chauffeur kon zichzelf aan gaan geven bij de politie. Ja was misschien ook niet zo slim van hem om zo te rijden. Aardig afgepeigerd maar zeer voldaan kwamen we toch nog veilig thuis.
Afgelopen maandag een afscheidsfeestje gehad op het werk, aangezien er meerdere collega’s de afdeling verlieten deed de afdeling het voor ons allemaal tegelijk. Was erg gezellig en natuurlijk een stuk overheerlijke chocoladetaart gegeten. Met de bedankjes en de vraag of ik volgend jaar weer kom in mijn zak verliet ik voldaan het ziekenhuis.
Deze week is de tante uit Cyangugu op bezoek en zullen we met Eric’s broertjes en zusje gaan zwemmen in het zwembad. Voor hen is dit niet een alledaagse activiteit.
Daarnaast zullen we van het weekend met het team van Eric’s project samen komen en weer een deel van de film opnemen waarin ik een lees geef over HIV/aids. Na wat gepraat hebben ze me weten te overtuigen om de les te geven. Het zal vast een gezellige dag worden, het is namelijk een leuk team van ongeveer 24 mensen en voor mij makkelijk want ze spreken alleen Engels.
Ooh ja met de kleine van Eric zijn broer, gaat het niet zo als gepland. De kleine heeft wat problemen met de stoelgang. Het is best een behoorlijk probleem want ze heeft zelf bijna helemaal geen stoelgang. De laatste keer hebben ze het ziekenhuis bezocht en met medicatie komt het op gang maar het is niet voldoende. Best een behoorlijk probleem want misschien moet het kindje een operatie ondergaan. Misschien is de toekomst voor haar een stoma.
Dit was het wel weer voor deze keer, ik wens jullie allemaal een hele fijne dag en tot snel.
Groetjes Marcella


  • 16 Juli 2009 - 15:19

    Marijke Willems:

    hoi marcella, wat moet je dan toch ver reizen voor je iets wilt. Hier is 1 uur rijden al ver voor iets om te doen.
    Maar ja het is niet anders.
    wij gaan morgenvroeg om 6 uur op vakantie naar zuid duitsland. we hebben er zin in en hopen op mooi weer.
    de hond gaat deze keer ook mee, dus even afwachten hoe het gaat zolang in de auto.
    vanmorgen hebben de kids op de rommelmarkt gestaan en hebben voor ruim 200 euro verkocht.
    super he?
    Nou ik wens je nog fijne dagen daar want je bent misschien al aan het aftellen.
    geniet er nog even van en doe de anderen allemaal de groeten.
    En voor straks alvast een hele goede veilige terugreis gewenst.
    groetjes uit rijssen.
    marijke en de anderen hier.

  • 16 Juli 2009 - 19:48

    Mam En Peet:

    Hoi meis
    op de valreep nog even een leuk verhaal geniet
    nog van je vakantie en tot over twee weken

    dikke knuffel van mam en peet

  • 16 Juli 2009 - 20:02

    Hannie:

    Hoi Marcella en Eric,geniet nog van je vakantie.Ik heb genoten van je verhalen.Zondag gaan wij op vakantie en weet niet of ik je laatste mail kan lezen.Een hele goede terug reis en gr.aan allen.

  • 16 Juli 2009 - 23:12

    Miranda:

    hoi marcella
    we hebben je verslag gelezen en je foto's bekeken het zag er erg leuk uit.
    mgv miranda klazien en peter (nachtdienst)

  • 16 Juli 2009 - 23:35

    De Fortuintjes:

    Hoi Marcella! Wat vliegt de tijd he? Nog een dikke week en dan ga je alweer terug naar huis... Maar je hebt in ieder geval wel iets moois om op terug te kijken!! Ook wij zijn intussen weer thuis, hebben een fantastische tijd in NL gehad, maar het weer werkte dan ook enorm mee. Jammer dat je de familiedag met boerengolf hebt gemist, foto's heb je vast al gezien. Was zeer geslaagd! Groetjes uit een winters Brisbane, met een zonnetje en 20 graden :-)!! Chris, Jacqueline, Melanie en Michael

  • 17 Juli 2009 - 11:28

    Ella:

    Hoi Stoffige
    Leuk om weer wat van je te lezen.
    Geniet nog van de laatste week met Eric en zijn familie.
    Als jij thuis komt gaan wij die dag op vakantie naat Italië, dus duurt het nog zeker 2 weken eer ik je kan zien. Daarna moet je snel een bakkie thee komen drinken hoor !
    Daggies hoor, krijg ik nog kus?
    Cali

  • 17 Juli 2009 - 12:03

    Stieneke En Gert:

    Hey, Je laat ons op deze manier heerlijk meegenieten van je belevenissen. Ik begrijp dat je geen gorilla's hebt gezien. Misschien waag je er nog een tochtje aan ?? Geniet nog van de laatste 11 dagen want voor je het weet ga je lucht weer in.
    XXX van ons allemaal

  • 17 Juli 2009 - 12:04

    Stieneke En Gert:

    Oh wat dom van mij, natuurlijk de groetjes aan Eric !!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcella

Actief sinds 24 Maart 2009
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 16696

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Working at Kibogora Hospital

28 April 2009 - 28 Juli 2009

The Rwandan adventure

Landen bezocht: