De laaste werkweek - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marcella Sekanyana- van der Velden - WaarBenJij.nu De laaste werkweek - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marcella Sekanyana- van der Velden - WaarBenJij.nu

De laaste werkweek

Door: Marcella

Blijf op de hoogte en volg Marcella

26 Juni 2009 | Rwanda, Kigali

Mwirirwe (geode middag),

Hoe is het met julllie? Met mij is alles toppie, ondanks dat ik deze week een dag flink beroerd ben geweest van waarschijnlijk een beker yoghurt die niet helemaal meer goed was. Maar na een dagje flink aan de diarree te zijn geweest ben ik nu weer helemaal de oude. Op het werk gaat alles naar behoren. Deze komende week is al weer mijn laatste week en eigenlijk vind ik dat best wel jammer, ik heb het namelijk erg naar mijn zin daar. Natuurlijk kan ik blijven werken maar ik heb de laatste weekjes lekker vakantie.. Ook wel lekker. Beetje genieten van de zon en zo nu en dan eens naar het zwembad gaan om te gaan zwemmen.
De afgelopen dagen is het flink warm geweest, het is nu zomer in Rwanda dus dat betekent droogte en vooral geen regen. Het kan zomaar gebeuren dat het in september pas weer gaat regenen best lang he? Want in NL zou je toch verwachten dat het na al die warmte toch een flink gaat gieten. Zo werkt het hier helaas niet, al zou ik soms wel even een buitje wensen.
Met Eric gaat alles ook goed, zijn klassen zijn weer begonnen dus dat houd in dat we de tijd moeten verdelen. Voor mij betekent dat alleen reizen van het werk naar huis, maar dat vind ik helemaal niet erg. Inmiddels weet ik goed de weg. Met de kleine van zijn broer gaat ook alles goed,inmiddels krijgt ze al een kleurtje. Iedereen bedankt trouwens voor de felicitaties.
Deze week op het werk heb ik mijn eerste slangenbeet gezien. Best bijzonder want dat zie je hier niet veel, Rwanda heeft een aantal wildparken. Dan praat ik over het woud met de gorilla’s, het park aan de kant van Tanzania en het oerwoud aan het meer de kant van Congo dus. Daar kan je slangen verwachten (ook uitzonderlijk), maar in de hoofdstad Kigali dus uitzonderlijk. Een kereltje van zo’n 15 jaar was het slachtoffer geworden, natuurlijk voor mij leerzaam want zoiets zal je in NL niet veel zien. Dus ik heb zijn voet eens goed bekeken. Met een kleine wond en een flinke blaar en een behoorlijk gezwollen been zat hij op het bed. Zijn been was behoorlijk pijnlijk en dat kan ik me best voorstellen. Ik had er misschien een foto van kunnen maken maar daar heb ik eigenlijk niet aangedacht.
Aangezien het donker was op het moment dat het gebeurde weet niemand wat voor slang het is geweest. Natuurlijk kreeg ik gelijk van Eric te horen, Mars voortaan maar niet meer op slippers in de avond buiten lopen. Aangezien Rwanda geen straatlantaarns heeft is het hier dus aarde donker ’s avonds he, maar met een zaklampje kom je een heel eind.
Ook heb ik deze week iemand binnen gekregen met hersenvliesontsteking, komt hier voornamelijk bij de volwassenen voor, waarom ik heb geen idee.
De komende week is mijn laatste week in het ziekenhuis want de rest van de tijd zal ik vakantie hebben. Laat me nu iets vertellen over de laatste week, de week was rustig. Maar erg gezellig met de collega’s en dokters.
Deze week hebben we veel tijd besteed aan de patiënten die er al een lange tijd zijn, dit zijn voornamelijk de patiënten voor de dialyse. Een aantal van hen wacht op een transplantatie, de staat heeft hier een apart potje voor.
We hebben met hen uitgebreid gesproken en sommige eens uit het ziekenhuis genomen. Wel op het terrein natuurlijk maar eens wat anders dan op de kamer zijn. Sommige krijgen niet veel bezoek omdat ze van buiten de stad komen en aangezien de bezoektijden hier net zo streng als in NL zijn, is het dus niet voor alle mogelijk om langs te komen.
Daarnaast sta ik nog steeds versteld over de wisselende patiënten populatie deze week een patiënt uit Zimbabwe, met fikse leverfunctiestoornissen als gevolg van een drankprobleem. Na een kort gesprek, kwam ik er achter wat hij in Rwanda doet en wat zijn drankprobleem veroorzaakt. Zoals jullie weten is de situatie in Zimbabwe niet goed en de bevolking heeft het dan ook niet makkelijk. Daarom was deze man naar Rwanda gekomen, hij is leraar en om zijn familie te verzien van eten werkt hij hier. Maar het verweg zijn en de eenzaamheid hier veroorzaakt zijn drankprobleem.
Ooh ja om zeker niet te vergeten, deze week hadden we brand in het ziekenhuis. Ja je leest het goed brand. Dat was even flink schrikken.. Aangezien het ziekenhuis geen brandalarm heeft werden we opgeschrikt door een hoop gegil. Laat me vertellen wat er gebeurde. Na de mondelinge overdracht, ging ik samen met een collega naar de linnenkamer om wasgoed te halen voor onze patiënten. Hoorden we een hoop geschreeuw, waarop mijn collega zei: Wat zeggen ze??? Ik antwoorde haar, brand brand.. Dus iedereen van het personeel naar buiten en jawel, de verdieping onder ons maar aan de andere kant van het ziekenhuis. De afdeling chirurgie, flinke rookpluimen uit de ramen en een fikse stank.. Om eerlijk te zijn vond ik het best wel angstig en iedereen was in paniek en rende naar beneden om eerlijk te zijn ik ook….. Wat een held he.. Samen met mijn collega en om te zien of we iets moesten doen, maar gelukkig was de brand snel gedoofd en was er niemand gewond geraakt. Het was niet op de verpleegafdeling gelukkig maar het was een computer in een kantoor die in de brand was gevlogen. De brand was gedoofd en iedereen ging weer aan het werk. Maar je kan wel begrijpen dat het het gesprek van de dag was.
Nu ben ik inmiddels vrij en heb ik vakantie, best raar hoor. Dat betekent dat ik namelijk bijna naar huis ga. Ik heb het erg naar mijn zin gehad en heb een hoop geleerd en gezien. Daarnaast waren de 2 maanden best kort en de collega’s vragen mij bijna iedere dag, waarom kom je niet bij ons werken.
Ik heb wat gespreken gehad met de nursing Director gehad en kreeg een aanbod voor een sollicitatiegesprek maar eerst moet ik eens serieus nadenken en alles overwegen en natuurlijk dingen heel goed met Eric bespreken.
Een verpleegkundige in Rwanda wordt namelijk niet al te best betaald en de werkweek is dan toch wel 45 uur. Even anders dan in NL,er is geen parttime baan. Daarnaast zijn we er nog niet uit waar we ons evt. zouden willen vestigen in de toekomst. Gelukkig heb ik deze maand aardig de tijd om dingen op internet uit te zoeken en te bespreken.
Daarnaast zal Eric zijn tweede episode van de film opnemen en zal ik wat kijkjes nemen daar. Collega’s en andere vrienden bezoeken en halverwege de maand zal mijn vriendin Jemima naar Rwanda komen.
Zoals jullie zien, voel ik me hier aardig thuis en ik doorkruis dan ook de hele stad, ontmoet iedere dag nieuwe mensen en alles gaat zo zijn gangetje.
Nu heb ik eens een vraag aan jullie! Hoe is het daar? Hoe is het met jullie allemaal?? Let me know..
Groetjes….


  • 26 Juni 2009 - 18:50

    Wesley :

    Sjonge jonge wat een belevenissen, hoop dat je eruit komt samen met je ventje wat het beste is voor jullie.... en als je nieuws wil je zal het vast wel weten maar the King of POP is dood. Alles op tv gaat erover:D
    Tot snel weer Mars, greets to Eric. Die stoere vent van je haha

    Gr Wes en Moon

  • 27 Juni 2009 - 07:43

    Gerda:

    Hey nichtje, wat ben je toch in een mooi "avontuur"beland. Zòò leuk om je verhalen te lezen! Bij ons staat de zomervakantie voor de deur, de kids moeten nog 1 week naar school. De rapporten zijn binnen.En gelukkig gaan ze alle 3 over.
    Groetjes en een fijne vakantie! Gerda, "oet Riessen"

  • 27 Juni 2009 - 08:20

    Ella:

    Ha nicht

    Wat een lang en leuk verhaal weer!
    Geniet nu maar lekker van je vakantie. Groetjes aan Eric.

    Daggies hoor, krijg ik nog kus? ;-)

  • 27 Juni 2009 - 10:16

    Marijke:

    hoi marcella, ja het einde zit er voor jou al weer bijna op. Maar gelukkig heb je er volop van genoten en kun je nu nog 2 weken lekker genieten van je vakantie.Ik kan me wel voorstellen dat je goed moet nadenken over de vraag of je daar wilt blijven werken en blijven wonen, het is toch wel een heel verschil met nederland. Den k er maar goed over na.
    Hier gaat het goed hoor. Het weer wordt eindelijk wat beter en warmer zodat we lekker buiten kunnen genieten.Nienke is vorige week geslaagd voor haar opleiding VMBO.Super blij natuurlijk dat snap je wel.Rik heeft zijn bouwkleren al gepast voor volgend jaar,want hij gaat het timmervak in.
    Natasja heeft deze week afscheid van de lagere school (dat doen ze met een musical).Dan gaat zij ook naar Reggesteyn en zij gaat HAVO doen.
    Ze wil ook de verpleging in.Dus wie weet kun je haar een keer meenemen naar Rwanda.
    Wij gaan 17 juli op vakantie naar het Zwarte Woud. Heb er echt veel zin in en hopelijk hebben we mooi weer.
    Mijn vader is gisteren geopereerd aan zijn knie (miniscus kapot). De operatie is goedgelukt en hij loopt nu lekker op krukken.
    Nou nu weet je weer wat van ons.
    Ik wens je nog een hele fijne tijd daar en geniet er nog zeker van want tis zo voorbij.
    heel veel lieve groetjes van marijke en de anderen hier uit Rijssen. doeiiiii

  • 27 Juni 2009 - 10:44

    Nathalie:

    Hee.. Meis
    Ik had nog niets van me laten horen maar ik wil je laten weten dat ik je niet vergeet en dat ik trots op je ben!
    Geniet nog lekker van je vrije tijd!! Heel veel zegen en bescherming toegewenst.
    Liefs Nathalie en abigail

  • 27 Juni 2009 - 15:04

    Hannie:

    Wat een mooi verhaal.Ik hoop dat je er samen met Eric uitkomt voor de toekomst.sterkte met nadenken.Een hele fijne vakantie ,geniet ervan.Groetjes aan Eric.

  • 27 Juni 2009 - 15:51

    Manouk:

    Heeey marcella

    het was weer een erg leuk verhaal
    Met mij gaat ook alles goed en met jaapie ook je krijgt een dikke lebber van hem haha
    doe eric de groetjes en geniet nog van je lekkere vakantie en ik zie je snel weer

    dikke kus Manouk

  • 27 Juni 2009 - 16:44

    Annelein:

    Hey mars tof verhaal weer! Om je vraag te beantwoorden: alles goed hier! Druk druk met school maar bijna vakantie. Lekker met de hele fam. naar Noorwegen!!! Nog een fijne tijd en geniet van je welverdiende vakantie!

    Kus Annie

  • 27 Juni 2009 - 18:38

    Stieneke :

    hoi Wijffie
    Vandaag na heeeeel veel jaren weer eens aan het tennissen geweest een toernooi waar ik samen met Bart speelde. natuurlijk hebben we de sterren van de hemel gespeeld is zit ik u uitgeteld op de bank. Ja waarschijnlijk toch de leeftijd en het mooie weer wat wij ook hebben.
    Geniet van je vakantie !!! Liefs en dikke kus voor jullie beide.:-)

  • 28 Juni 2009 - 09:29

    Mam En Peter:

    hoi meissie van ons
    wat heb je weer een prachtig verhaal neegezet,we lezen het met heel veel plezier, geniet van deze laatste weken je hebt nu echt vakantie

    dikke kus mam en peet

  • 29 Juni 2009 - 06:35

    Ella:

    Hey Marcella,

    Erg leuk je belevenissen te lezen van daar in het ziekenhuis. Zal raar zijn straks weer te werken in Nederland, maar zo'n ervaring rijker die je altijd weer kan gebruiken.
    De tijd gaat snel zeg..Alweer bijna om die maanden..pff.
    Nou ik zie je graag weer op de afdeling met je verhalen hoor!!
    Geniet daar nog even he!!

    Groetjes Ella[ter info, je collega he want er posten hier 2 Ella's:-)]

  • 29 Juni 2009 - 08:33

    Cora:

    Hallo Marcella,

    Hier even een reactie van Cora, hier is het heerlijk weer en zijn we aan het bijkomen van 12 dagen Turkije. Heerlijk heerlijk, schitterend hotel, perfect personeel, mooie omgeving en heerlijk weer. haha, ik doe ook mee in je poging om bruin te worden!!!!

    Verder gaat alles zijn gangetje bij ons. De tuinmannen zijn onze tuin aan het opknappen, er komt een bak voor de paarden, het grint is weggehaald en er is nu een groot gedeelte bestraat. Morgen zou alles af moeten zijn.

    Heel veel groetjes en veel plezier nog in je laatste weken daar!!!!

    xxx Cora

  • 29 Juni 2009 - 14:08

    Anika:

    Hoi hoi!
    Wat een beleving die brand in het ziekenhuis..gelukkig is alles nog goed afgelopen. Geniet straks lekker van je vakantie!
    Ik zal je vanavond of morgen even wat uitgebreider mailen. Ff een vraagje.. heb je zin om mee te gaan naar een concert? Het heet 'zand Almere' dus op het strand van Almere ;) op zaterdag 22 augustus.
    Programma is: blof, Jan Smit, Acda en de Munnik, van Velzen en de 3 J's. Lijkt mij echt helemaal leuk. Moet je anders maar even op de site kijken: www.zandalmere.nl
    en dan hoor ik het wel!
    Liefs Anika

  • 30 Juni 2009 - 13:27

    Inie En Co:

    Hallo Marcella,

    Moest van Inie even een reactie plaatsen dus dat doen we dan even. Heel erg mooi wat je allemaal schrijft en je beleeft dus heel wat. Hopelijk heb je ook nog wat tijd voor Eric want anders komt het niet goed natuurlijk. Voor de temperatuur had je niet naar Afrika hoeven gaan want hier is het om te stikken zeggen wij ouderen, maar ook dat zal wel weer over gaan. Geniet van alles wat je ziet en sla het op in je geheugen, veel plezier nog en tot over en week of drie.

  • 30 Juni 2009 - 19:15

    Annelies:

    Hey Marcella

    wat een verhalen joh,je ma heeft me verteld van deze site..echt leuk om je zo een beetje te volgen,1 groot avontuur..en nu uitrusten en vakantie houden?!
    groetjes uit goudswaard

    Annelies(de Regt)

  • 30 Juni 2009 - 20:54

    Joyce Alias George:

    Hey Mars,

    Wat heb je weer 'n geweldig verhaal geschreven. Ik lees ze met veel plezier.
    Geniet van je dagen samen met eric.
    Ik hoop dat jullie samen op 'n oplossing komen voor de toekomst.
    Ik wens jullie alle geluk!!
    Dikke x

  • 04 Juli 2009 - 08:43

    Fam Van Der Zwart:

    Hoi Marcella,

    Als ik het goed heb ga je nu van een welverdiende vakantie genieten.Wat gaat de tijd toch snel he.Hier is ook de laatste week van de Fortuintjes aangebroken.Ook wij hebben schitterend weer hier.Vakanties gaan nu ook beginnen.We kijken weer uit naar je volgende bericht.

    Een hele fijne tijd samen.

    Groetjes,
    Teun Ria Patricia Romano

  • 07 Juli 2009 - 18:01

    Mirjam:

    Hoi Marcella,Erg leuk om je belevenissen te lezen.
    Kijk er naar uit om je weer te zien op de afdeling.We zijn je nog niet vergeten,hoor!Zal wel weer wennen zijn voor je maar we gaan je erdoorheen slepen.
    Geniet van je laatste weken daar.
    Tot over een paar weekjes,
    Groetjes Mirjam

  • 08 Juli 2009 - 11:21

    Gerda:

    Hoi Marcella, wij gaan nu ook binnenkort op vkantie, richting Oostenrijk. Gaan kamperen, 3 weken weg, mmmmmm
    Heb er zin in, hoop nu wel op iets beter weer, want momentel is t pèt!
    Hebben gistere gekeken op tv naar de herdenkingsplechtigheid van MJ, indrukwekkend.
    Geniet van je verdere tijd daar, fijn vakantie vieren, gaan wij ook doen.
    groetjes van ons allen, doei Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcella

Actief sinds 24 Maart 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 16668

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Working at Kibogora Hospital

28 April 2009 - 28 Juli 2009

The Rwandan adventure

Landen bezocht: